Zile de luni


Cei care ma cunosc, stiu parerea mea despre corporatii, multinationale si cum schimba ele viata celor ce trec pe acolo.

Mi-ar fi placut ca randurile ce urmeaza sa-mi apartina, insa ele au ajuns catre mine pe e-mail, cu rugamintea de a pastra anonimatul autorului. Mi-au fost trimise in afara programului de lucru, mentionez asta pentru ca nu vreau sa ”avem vorbe la proces”:))

––––––––––––––––––––

”Am aproape 30 de ani si sunt un om fericit… Fericit pentru ca am avut norocul sa ma nasc intr-o familie care sa aiba grija de mine si sa ma indrume corect, care sa ma iubeasca si sa ma respecte.

Fericit pentru ca am avut norocul sa intalnesc pe cineva care sa doreasca sincer sa imi fie alaturi in calatoria aceasta numita “viata”. Fericit, pentru ca, la varsta mea, am deja cel putin trei prieteni pe care ii pot suna la orice ora si stiu ca imi vor raspunde si vor veni sa ma ajute. Fericit pentru ca traiesc intr-o tara in care e pace, pentru ca sunt sanatos si am un aspect fizic placut…

Ok, astea sunt motivele mele de fericire pe care mi le reamintesc in fiecare zi de luni ca sa pot trece peste cele 9 ore de munca.

9? 10? cine tine “scorul”?!

Am invatat sa fiu un om optimist pentru a putea trece zilnic cu bine peste cele 9 ore, dar cum ramane cu cei care nu au pe plan personal satisfactiile mele si nu reusesc sa fie optimisti?

Sunt un om normal, cu studii mai mult decat finalizate, un om cuminte care a facut scoala la zi, si a muncit in acelasi timp in speranta ca, la 30 de ani, sa aiba o experienta vasta si sa poata obtine un post bun, insa lucrez intr-o corporatie in care nu am niciodata un cuvant de spus.

Am lucrat suficient intr-o multinationala care avea ca scop managementul prin leadership nu prin dictatura. Totusi din acesti multi ani, doar 2 pot spune ca am avut un leader-mentor.

Oamenii sunt alesi destul de prost pe pozitii de conducere. Marile companii de Psihologie si HR considera ca un leader bun este cel care poate rezolva intr-un timp limita niste teste logice si care poate rezista la 2 ore de intrebari continue. Ei bine, majoritatea leaderilor alesi asa au in subordine in primele lor echipe, proaspeti absolventi. Tineri carora le taie aripile, le taie “dreptul la replica” si ii conving ca tacerea si prefacatoria este cea mai sigura cale de a-ti pastra jobul si a ajunge unde iti doresti.

Prieteniile false cu superiorii iti aduc recunostinta si, mai tarziu, recomandari. Daca nu inveti sa iti “vinzi” personalitatea, vei ajunge probabil la 30 de ani sa nu ai un CV suficient de bun ca sa fii chemat la interviu pentru job-urile pe care ti le doresti.

Vorbim zilnic despre feedback, dar ne este interzis sa il dam oamenilor care au o pozitie mai inalta decat noi. Facem mii de cursuri, dar mai apoi ne este teama sa spunem sefilor (pentru ca nu sunteti nicidecum lideri, sunteti sefi!) ca nu e cazul sa se tipe la noi, ca nu suntem dispusi sa acceptam orice pentru un amarat de job…

Si te gandesti in fiecare zi sa iti dai demisia si sa incerci altceva pana cand vei gasi job-ul potrivit, dar odata cu varsta, responsabilitatile cresc… iti doresti bani mai multi. Parintii, care alta data te sustineau, sunt pensionari sau nu mai sunt… iti doresti si tu copii la randul tau… insa pentru asta ar trebui sa ai un job stabil, sa fi lucrat minimum 12 luni. Asa ca te prefaci ca uiti ce ti s-a explicat la training despre feedback, si cum te-a asigurat ca seful tau nu se va supara, ba chiar va aprecia ca ii spui ce are de indreptat.

Job search

De ce ne faceti atatea trainguri daca oricum pe pozitii de conducere alegeti oameni care ne distrug?

De ce pe pozitiile de director/ manager e un om care tipa la team-leader asa incat acesta sa aiba dreptul sa tipe mai departe?

Nu cumva gresiti dragi psihologi / recruteri?

Si stiu, o sa spui ca o sa incepi ceva pe cont propriu pentru ca tu nu stai sa fii “sclav” in corporatie.

Bine… dar clientii tai nu vor fi cei ca tine, ci tot managerii marilor companii care isi permit sa deschida o afacere pe langa job si care isi permit sa te trateze ca si pe angajatii lor, fara respect!

Crezi ca isi vor respecta “termenul” de intalnire, de predare al unor acte? Crezi ca te vor anunta din timp ca vor sa anuleze o intalnire? Ei, bine, NU! Pentru ca au invatat ca functiile lor le dau putere si au voie sa faca orice si daca tu nu accepti “sunt altii la coada care asteapta” (pentru ca asta e replica voastra preferata, dragi manageri alesi de psihologi)

Deci, trec cu bine peste ziua de luni, taindu-mi simturile pentru 9 ore si mintindu-ma ca sunt robot si fac asta pentru ca eu sunt un om norocos si iubit si ma asteapta mereu cineva drag acasa.

Insa voi, dragi psihologi-recruiteri, care alegeti pe pozitii de conducere doar dupa experienta, omorati vise!

Iar voi, dragi manageri, furati timp!”

––––––––––––––––––

2 comentarii

  1. Buna! Nu stiu in ce corporatie lucrezi, dar e prima data cand aud ca cei de la HR/psihologul a ales cine sa fie promovat in functia de manager.. de obicei, din ce am vazut eu, dar subliniez ca nu stiu fiecare corporatie dupa ce reguli functioneaza, HR-ul are un cuvant destul de mic de zis vis-a-vis de viitorul manager/lider pentru echipa x.

  2. Multumesc pentru comentariu, eu nu mai lucrez pentru nici o corporatie, iar expeditorul textului, cred, e o pura speculatie, se referea la recrutarea unor ”manageri” externi, in detrimentul unor persoane mai bine pregatite din companie.

Lasă un răspuns

